Ny BMW R1200GS (2016)

Så blev det til en ny MC til denne sæson. En god byttepris for min brugte K1600 GT, og afgiftsnedsættelsen i efteråret, fik kabalen til at gå op.

Jeg har handlet hos Xpedit, aut. BMW forhandler, Ølgod.

Her er et par billeder fra BMW s fotostudier.







Det er en special model, Triple Black.
Den er bestilt med Komfortpakke, Rejsepakke og Sportspakke. Desuden lav affjedring, Keyless Ride og Gear Shift Assistent Pro.
Så den er med stort set alt ekstraudstyr.

Den produceres i dette forår, med levering omkring 1. marts.

Desuden monteres den med Vario sidetasker og Vario topboks. Og måske ekstra LED kørelys? (den har i forvejen LED hovedlys).

Lidt tekniske data

En 2 cylindret langsliggende boksermotor på 1170 ccm, med 3-vejs katalysator.
Luft/væske kølesystem.
125 HK @ 7.750 omdr., 125 Nm @ 6.500 omdr.
6 gear, kardantræk
Vægt, fuldtanket, 238 kg.
Forbrug (ved 90 km/t) 24.4 km/liter.

Nye farver BMW K1600 GT Sport (2015)

Efter mit uheld sidste efterår har min mc fået nye farver.

Her er et par billeder, taget ved Svostrup kro.





Her står den stadig i vinteropbevaring hos Xpedit.



Min nye motorcykel BMW K1600 GT (april 2014)

Til åbent hus, næsten uden bagtanke om en handel. Nu måtte jeg bare have den 6 cylindrede BMW motorcykel. Utallige gange er jeg gået rundt om den, men ikke helt parat til at handle. Og bytteprisen var vi heller ikke enige om. Men idag, i det strålende vejr, med mange mennesker i butikken, så kunne vi få enderne til at nå sammen. Og så sker det jo at der handles.....
Og den skal hentes snart...
Det er en BMW K1600GT.
Teknisk er der meget der minder om min gamle K 1200 GT, men den nye er selvfølgelig også forbedret på mange punkter. Den er bl.a. lidt tungere, men det mærkes nærmest omvendt når først man kører.
Farven er Vermillion Red metallic, årgang 2011 med følgende standard udstyr: ABS, Varmehåndtag, sædevarme, Xenonlys, fartpilot, info display, bagagebærer, multikontroller.
Desuden har denne MC ektraudstyr som adaptiv kurvelys, DTC (traction control), dæktrykskontrol og GPS forberedelse. Og indfarvet topboks. .

Jeg har handlet hos Xpedit, aut. BMW forhandler, Ølgod.

Den har kørt ca 5.000 km, så der er mange oplevelser i den endnu. En BMW kan jo ikke slides op.
Af særlige detaljer kan nævnes BMW delintegral ABS bremser, hvilket vil sige, at håndbremsen bremser både for og baghjul, ligesom BMW Motorrad Duolever forhinder det traditionelle dyk ved nedbremsning, som de fleste motorcykler ellers har. Det er ret behageligt.
Komfortniveauet er også en del højere end den gamle, ligesom trækkraften på toppen er lidt højere. Den store forskel er ved lave omdrejninger, hvor det enorme drejningsmoment gør den store forskel.
Det er næsten ligemeget hvilket gear den kører i, den er alligevel meget hurtig.
Den er efter sigende (en nuv. K1600GT kører som har kørt K1200GT tidligere) også nemmere at styre i bjergsving (f.eks. Alperne), da tyngdepunktet er lidt lavere end på K1200GT. Det har jeg dog selv tilgode at prøve.
Det skal nok blive en sjov sommer vi går i møde, i år og fremover.

Jeg skal hente den på torsdag, den 1. maj 2014. Den skal dog først forbi værkstedet til årskontrol, service og softwareopdatering. Og selvfølgelig en EU nummerplade.

Billederne er taget af Xpedit. Håber de tilgiver at jeg udgiver deres billeder af min mc






Med topboks. Uens lysforhold snyder fotografen, men den har samme farve som MC'en.

Lidt tekniske data
En 6 cylindret tværliggende rækkemotor på 1649 ccm med katalysator.
160 HK @ 7750 omdr., 175 Nm @ 5250 omdr.
6 gear, kardantræk
Vægt, fuldtanket, 332 kg.
Forbrug (ved 90 km/t) 22.2 km/liter.

Min motorcykel BMW K1200 GT 2. gen - udvalgt

Igen skete det. Jeg kunne ikke dy' mig. Er blevet så glad for at køre BMW K1200 GT, at jeg måtte have en nyere. Så valget blev mellem 65.000 km service på den gamle eller en nyere.
Det blev en BMW K1200GT, 2. generation. Teknisk er det en helt anden, som også vejer lidt mindre.
Darkgrafit metallic fra 2007 med følgende særlige udstyr: Varmehåndtag, sædevarme, Xenonlys, ESA ( elektronisk affjedring ), bordcomputer, elektronisk fartpilot, original alarm med fjernbetjening, høj vindskærm, 50L topbox, powercommander og sportsudstødning.

Jeg har handlet hos Xpedit, aut. BMW forhandler, Ølgod.

Den har kørt godt 25.000 km, så der er mange oplevelser i den endnu. En BMW kan jo ikke slides op.
Af særlige detaljer kan nævnes BMW delintegral ABS bremser, hvilket vil sige, at håndbremsen bremser både for og baghjul, ligesom BMW Motorrad Duolever forhinder det traditionelle dyk ved nedbremsning, som de fleste motorcykler ellers har. Det er ret behageligt.
Komfortniveauet er også en del højere end den gamle, ligesom trækkraften er lidt højere. Den jeg har købt er med meget udstyr. Perfekt til touring. Desuden har den den store el justerbare vindskærm.
Ialt alt håber jeg, at jeg kan få stor glæde af denne maskine i årene fremover.

Jeg skal hente den sidst på måneden, når de har fået den klargjort, bl.a. med montering af min Garmin Zümo navigator. Og selvfølgelig nummerplade.

Billederne er taget af Xpedit. Håber de tilgiver at jeg udgiver deres billeder af min mc





Lidt tekniske data
En 4 cylindret tværliggende rækkemotor på 1157 ccm med katalysator.
152 HK @ 9500 omdr., 130 Nm @ 7750 omdr.
6 gear, kardantræk
Se flere tekniske data på K 1200 GT (2) her:

BMW K1200 GT - udvalgt

Jeg kunne ikke dy' mig. Var blevet så glad for BMW motorcyklen, at jeg måtte have en nyere...
Det blev en BMW K1200GT, Orientblue, årgang 2005.

Jeg har handlet hos Xpedit, aut. BMW forhandler, Ølgod.

Efter at jeg har prøvekørt denne model kunne jeg godt se, at K1100RS nok var en dejlig maskine, men ikke i forhold til K 1200 GT. Den er selvfølgelig også 12 år nyere, så noget må der vel også være sket.
Af særlige detaljer kan nævnes BMW delintegral ABS bremser, hvilket vil sige, at håndbremsen bremser både for og baghjul, ligesom BMW Motorrad Telelever forhinder det traditionelle dyk ved nedbremsning, som de fleste motorcykler ellers har. Det er ret behageligt.
Komfortniveauet er også en del højere. Den jeg har købt er udstyret med varmepakke (håndtag og sæde) og komfortsæde. Desuden har den el justerbar vindskærm.
Ialt alt håber jeg, at jeg kan få stor glæde af denne maskine i årene fremover.

Jeg hentede maskinen hos Xpedit torsdag den 27. september 2007.
Den 28. september 2007 tog jeg disse billeder efter at have kørt knap 200 km.

























Lidt tekniske data
En 4 cylindret rækkemotor på 1200 ccm.
Forsynet med katalysator, varmepakke, komfortsæde, original topboks og sidetasker mv.
130 HK @ 8750 omdr., 117 Nm @ 6750 omdr.
6 gear, kardantræk
Se flere tekniske data på K 1200 GT her:

Min første BMW motorcykel

Det blev en BMW K1100RS

Efter at jeg har undersøgt markedet, er jeg nået frem til, at den næste MC skal være en BMW.
Jeg har fundet en fin årgang 1993, med ca. 95.000 km på tælleren.
Ved prøvekørsel og selvsyn synes jeg egentlig, at det er er godt køb.
Den er nysynet, og levering/afhentning er aftalt til onsdag den 6. juni 2007.
Så lige nu går jeg rundt og er lidt spændt.

Indtil videre har jeg dette foto af min nye MC



Lidt tekniske data
En 4 cylindret rækkemotor på 1100 ccm.
Forsynet med katalysator, original topboks og sidetasker.
100 HK @ 7500 omdr., 107 Nm @ 5500 omdr.
5 gear, kardantræk
Se flere tekniske data her:

Føreløbig har jeg også prøvekørt og/eller set disse.

3. maj: BMW F800ST - demomodel km 2.600 - årgang 2007:


En dejlig lille maskine, med en sprød motor. BMW/Rotax 2 cylindret rækkemotor på 800 ccm.
85 HK @ 8.000, 80 Nm @ 5800 omdr. 6 gear, remtræk

3. maj: BMW K1200S - demomodel km 2.000 - årgang 2007:


En dejlig maskine, med en meget sprød motor. BMW 4 cylindret 1200 ccm rækkemotor der ligger på tværs.
167 HK @ 10.2500, 130 Nm @ 8.2500 omdr. Bare for vild...
6 gear, kardantræk

13. maj: BMW R1150RS - km 5.500 - årgang 2006:


En traditionel BMW boksermotor på 1130 ccm. En tung maskine, der nok er for stor til mig.
98 HK @ 7500 omdr.
6 gear, kardantræk

Set 13. maj: BMW R1200C - James Bond - km 55.000 - årgang 2001:


En traditionel BMW bokser på 1170 ccm. En tung maskine, med rimelig lav siddehøjde.
61 HK @ 5000 omdr., 98 Nm @ 3000 omdr.
5 gear, kardantræk

Set og prøvet 18. maj: Suzuki Intruder VS800 - km 30.000 - årgang 1994 (Århus):


En 2 cylindret V-motor på 800 ccm. En maskine med lav siddehøjde.
Forsynet med fremrykkersæt, bredt styr, uorg. udstødning. Original haves.
64 HK @ 6500 omdr., 50 Nm @ 4000 omdr.
5 gear, kardantræk

Set og prøvet 20. maj: BMW K 1100 RS - km 72.000 - årgang 1995 (Galten):


En 4 cylindret rækkemotor på 1100 ccm. En maskine med lidt højl siddehøjde. Ved at justere støddæmper i bag bliver det akceptabelt, men det ville være bedst med en lav saddel. Og evt. kortere fjeder i bag.
Forsynet med ABS2, topboks og 2 sæt tasker i forskellige størrelser.
100 HK @ 7500 omdr., 107 Nm @ 5500 omdr.
5 gear, kardantræk

Min Suzuki Savage er solgt.

Savagen er en fint cruiser maskine, men den har for få hestekræfter til længere ture og til motorvej.
Jeg har også fundet ud af, at jeg nok hellere vil have en mc hvor jeg kan sidde lidt i læ. Så nu orienterer jeg mig efter en MC med kåbe eller i det mindste med en vindskærm.

Når jeg får købt en ny, så kommer der nogle beskrivelser og billeder her.

Indtil da må i nøjes med et billede af Savagen.


Hvorfor MC?

Forhistorien er bl.a. at jeg allered begyndte at køre 2-hjulet (Vespa 125 ccm) da jeg fik kørekort på min 18-års fødselsdag (1968).
Det var en sød lille rød Vespa, og den fragtede mig glad rundt i flere år.
Senere fik jeg bil og stiftede familie, og så var der ikke plads til den 2-hjulede. Den blev solgt. Det har jeg ærget mig over mange gange siden, men sket er sket..


Kawasaki Vulcan 900 Custom

Nyd også disse billeder.
Det er min sommerhusnabo Ole, som har en Kawasaki Vulcan 900 Custom, årgang 2007:




Denne side er sidst opdateret den 7. januar 2016

www.gejl.dk homepage